Thursday, 11 September 2014

ΚΑΛΩΣΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΤΟΥΣ ΤΑΞΗ

Η πρώτη μέρα των μικρών παιδιών στη νέα τους τάξη, είτε αυτή λέγεται νηπιαγωγείο, είτε πρώτη δημοτικού, είτε πρώτη προκαταρκτική σε μια ξένη γλώσσα, είναι το πιο σημαντικό βήμα για μια εξαίρετη νέα σχολική χρονιά! Το παν είναι να αφήσουμε στο τέλος του μαθήματος ένα ενθουσιώδες κοινό το οποίο να αγωνιά να επιστρέψει για να περάσει υπέροχα και την επόμενη φορά! Πώς θα το πετύχουμε αυτό; Μα φυσικά έχοντας αυτοπεποίθηση οι ίδιοι και υπέροχη και δημιουργική διάθεση. Ας μην ξεχνάμε πως εμείς οι εκπαιδευτικοί "πλάθουμε" τις μικρές ψυχούλες και δίνουμε συναισθηματικές βάσεις για τη ζωή των παιδιών σε κοινωνικά περιβάλλοντα εκτός του οικογενειακού τους χώρου. Η πρώτη μικρή κοινωνία, λοιπόν, μετά από την οικογένεια, είναι το σχολείο, σε όποια του μορφή, το οποίο οφείλει να υποδεχτεί τα μικρά αυτά πλασματάκια με αγάπη και μεγάλη υπομονή!

Η δική μας θετική αύρα και ενέργεια αντικατοπτρίζεται αρχικά στην εικόνα μας! Μια προσεγμένη, καθαρή και περιποιημένη εικόνα δίνει την αίσθηση ανθρώπου συγκροτημένου και εμπνέει το σεβασμό! Και αυτό όχι μόνο στην τάξη και όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και σε κάθε κομμάτι της ζωής μας και σε κάθε κοινωνικό κύκλο! Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι που δηλώνει την καλή μας διάθεση είναι το χαμόγελό μας! Ένα ζεστό χαμόγελο αφήνει στο γονέα και στο παιδί τη σιγουριά ότι βρίσκεται κοντά σε έναν άνθρωπο που είναι εκεί με όλη του την ψυχή για να υπηρετήσει το σκοπό του και πάνω από όλα να σταθεί δίπλα στο παιδί με αγάπη και αφοσίωση!

Και τέλος, η ενασχόλησή μας με μικρά παιδιά απαιτεί από το δάσκαλο να είναι ένας μικρός μάγος ή καλλιτέχνης, όποιο επίπεδο δεξιότητας και εάν διαθέτει. Μια πρώτη ιδέα, λοιπόν, για να γνωριστούμε με το τμήμα μας και για να μας γνωρίσουν (να θυμούνται το όνομά μας, ποιοι είμαστε κλπ) είναι η δημιουργία ένός παρουσιολογίου. Μια κατασκευή που θα μας βοηθάει σε κάθε μάθημα να εντοπίζουμε παρόντες και απόντες και θα μας βοηθήσει να μάθουμε γρήγορα ο ένας τον άλλον. Ένα απλό παράδειγμα είναι το εξής:

Παίρνουμε 2 μεγάλα χαρτιά κανσόν και τα κόβουμε ίδια σε σχήμα σπιτιού.
Το ένα θα λειτουργήσει ως βαση, οπότε μόλις το κόψουμε το κρατάμε στην άκρη. Στο άλλο κόβουμε μικρά παραθυράκια, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα να ανοιγοκλείνουν (μην κόψετε, δηλαδή, και τις τέσσερις πλευρές. Κόβουμε τις 3 και τσακίζουμε την τέταρτη ώστε να δημιουργήσουμε παράθυρο).
Στη συνέχεια, κολλάμε τα δύο χαρτόνια μαζί. Φυσικά μπορούμε να βάλουμε χρώματα και γκλίτερ και να το στολίσουμε με τα παιδιά μας ή να το κάνουμε δική μας προεργασία μόνοι μας! Αυτό είναι στη διακριτική ευχέρεια του καθενός μας.
Εάν διαθέτουμε φωτογραφική μηχανή, μπορούμε να φωτογραφίσουμε έναν έναν τους μαθητές και να κολλήσουμε τα προσωπάκια τους στο κάθε παράθυρο, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μας, τον οποίο θα τοποθετήσουμε στη θέση της σοφίτας . Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε απλώς μέσα σε κάθε παραθυράκι γράφουμε το όνομα του κάθε παιδιού και το αφήνουμε να στολίσει το παραθυράκι του, έτσι ώστε όλα να έχουν τον προσωπικό χαρακτήρα του καθενός.
Το κρεμάμε στην πόρτα της τάξης μας ή σε περίοπτη θέση στον τοίχο σε ύψος που όλα να μπορούν να φτάσουν και τους εξηγούμε ότι όταν κάθε παιδάκι έρχεται στην τάξη κάθε φορά θα ανοίγει το παραθυράκι του και θα το κλείνει φεύγοντας. Είναι μια ευχάριστη διαδικασία για τους μαθητές, μας φέρνει κοντά και τους ενθουσιάζουμε με το πρώτο μας καλλιτεχνικό δημιούργημα! Επίσης τα βάζει σε μια πρώτη διαδικασία ρουτίνας, μαθαίνουν να ακολουθούν απλούς κανόνες με ευχάριστο τρόπο και μας δίνει μια πρώτη αίσθηση ομαδικότητας (δημιουργούμε όλοι μαζί σαν ομάδα, παρατηρούμε τους απόντες, εάν κάποιο παιδί ξεχάσει το παραθυράκι του, θα του το υπενθυμίσουν οι συμμαθητές του).

Σημείωση: Η συγκεκριμένη κατασκευή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την εκμάθηση του αλφαβήτου, σε κάθε γλώσσα. Αντί για ονόματα, στη θέση τους βάζουμε τα γραμματάκια, ένα σε κάθε παράθυρο και ανοίγουμε κάθε φορά αυτά που μαθαίνουμε. Δεν τα κλείνουμε, μέχρι να μείνουν όλα τα παράθυρα ανοιχτά!

Καλή επιτυχία σε όσους θέλουν να το ακολουθήσουν. Καλή σχολική χρονιά σε όλους τους φίλους, συναδέλφους και γονείς!

No comments:

Post a Comment

Comments are wecome